بررسی وضعیت رقابتپذیری در ایران نشان از هشت عامل مشکلساز در رقابتپذیری در فضای کسبوکار کشور دارد. در سالهای اخیر، تحریمهای بینالمللی علیه کشور از طرق مختلف بر فضای کسبوکار و سطح رقابتپذیری و بهرهوری کشور اثرات نامطلوبی گذاشته است. از طرفی با وجود منابع و ظرفيتها و استعدادهاي زياد، به نظر ميرسد بنگاههاي ايران بهواسطه حمايت، هدايت و مديريت مناسب، ميتوانند به درجه قابل قبولي از رقابتپذيري در عرصه بازارهاي جهاني دست يافته و منشأ اثرات قابل توجهي در بهبود شرايط اقتصادي ايران شوند. چنانچه بتوان ريشههاي عدم رقابتپذيري و عوامل تشكيلدهنده و موثر بر رقابتپذيري در اقتصاد ایران را شناسايي کرد، ميتوان راهكارهايي را برای افزايش قدرت رقابتپذيري در فضاي كسبوكار كشور پيشنهاد کرد.
بر این اساس در مطالعه کمیسیون رقابت، خصوصیسازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران، متناسب با آمارهای معتبر بینالمللی و شاخص رقابتپذیری نیروی کار، تحلیلی از وضعیت رقابتپذیری کشور از منظر بخش خصوصی ارائه شده است. در این گزارش جهت تحلیل وضعیت رقابتپذیری از گزارش رقابتپذیری مجمع جهانی اقتصاد و همچنین سنجش شاخص رقابتپذیری نیروی کار براساس آمار مرکز آمار ایران استفاده شده است. براساس یافتههای این تحقیق، سطح رقابتپذیری نیروی کار در سطح کل اقتصاد از سال 1370 تا 1392همواره نوسانی بوده است و از سال 1388 روند رو به رشد داشته است. در این دوره در بخش صنعت این شاخص روند بلندمدت افزایشی داشته است. براساس نتایج گزارش رقابتپذیری مجمع جهانی اقتصاد در سال 16-2015 کشور ایران در بين 140كشور جهان حائز رتبه 74 بوده است. همچنین ایران در بین 15 کشور پیمایش شده در منطقه خاورمیانه، رتبه نهم را داشته است. نتایج گزارش نشان میدهد که مهمترین عوامل مشکلساز در رقابتپذیری در فضای کسبوکار کشور شامل محدودیت در دسترسی به منابع مالی، بیثباتی سیاسي، ناکارآمدي بوروکراسی دولت، نرخ تورم، وضعیت زیرساختها، ناکارآیی مقررات ارزی، وضعیت فساد و مقررات کار هستند. رقابتپذیری به معنای توانایی و عملکرد یک شرکت، یک بخش اقتصادی یا یک کشور در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسه با دیگر شرکتها، زیر بخشها و کشورهای حاضر در همان بازار است.
شاخص مجمع جهانی اقتصاد
شاخص رقابتپذیری جهانی براساس ارکان دوازدهگانه كه در 3 زيرشاخص اصلي الزامات اساسي، عوامل افزايش كارآيي و عوامل نوآوري قرار دارند، محاسبه و رتبه کشورها از طريق محاسبه ميانگين وزني آنها مشخص میشود. این شاخص به طور كمي در محدوده ارقام یک تا 7 محاسبه ميشود، بهطوريكه هرچه شاخص به عدد 7 نزديكتر باشد، قدرت رقابتپذيري كشور بيشتر است. ارکان الزامات اساسي عبارتند از سازمانها، زیرساختها، ثبات اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی. اركان عوامل افزايش كارآيي مشتمل بر مواردی چون آموزش عالی و حرفهای، کارآیی بازار کالا، کارآیی بازار نیروی کار، توسعه بازار مالی، آمادگی فناورانه و اندازه بازار است. اركان نوآوري شامل پيچيدگي و مهارت بنگاههای تجاری و نوآوری است. براساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد از شاخص رقابتپذيري در سال 16-2015 ميلادي، ايران امتیاز 1/ 4 را به دست آورده كه در بين 140 كشور جهان حائز رتبه 74 بوده است. رتبه ایران در سال گذشته میلادی در بین 144کشور رتبه 83 بوده است. در سال 16-2015 کشور ایران از میان 15 کشور پیمایش شده در منطقه خاورمیانه از لحاظ رقابتپذیری رتبه نهم را داشته است. در منطقه خاورمیانه کشورهای قطر و امارات بهترین وضعیت را داشتند.
در این گزارش كشورهاي جهان براساس دارا بودن اركان رقابت در سه سطح قرار ميگيرند. اين سه سطح با عناوين عامل توليد محور، كارآيي محور و خلاقيت محور مشخص ميشوند و به اين ترتيب، هر يك از كشورهاي جهان در مقايسه با يكديگر رتبه خاصي را در اين رابطه به خود اختصاص ميدهند. بهعبارت ديگر، كشورها علاوهبر دارا بودن رتبه كل رقابت با در نظر گرفتن اركان رقابتي خود، به طور كلي حائز رتبههايي در سه سطح «الزامات اساسي، تقويت بهرهوري و نوآوري و پيشرفت» بوده و همچنين در اركان دوازدهگانه رقابتي اين سطوح و زير بخشهاي آنها نيز نمره و رتبه هر كشور تعيين ميشود. براساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2016، ایران در مرحله گذار از مرحله عامل توليدمحور به كارآيي محور است. ايران در سطح الزامات اساسي (عامل محور) رتبه 63 را بين كشورهاي جهان به خود اختصاص داده است. در این سطح وضعیت نهادها با رتبه 94 چندان مطلوب نبوده است، در حالی که وضعیت بهداشت و آموزش ابتدایی رتبه 47 را داشته و مطلوب بوده است.
لینک های مفید: | “اصفهان وب”خرید دامین و هاست در اصفهان isfahanweb.com | سایت جستجوی دامنه و سایتisfahanweb.ir | “آسئو”هزینه سئو در اصفهان aseo.ir | هزینه طراحی سایت در اصفهان طراحی سایت پوشش|
جهت آشنایی با طراحی سایت و سئو از بخش مقالات سایت اطلاعات مفید و خواندنی را مطالعه فرمایید از جمله: سایت و کاربرد سئو , وب سایت یا پورتال , هزینه طراحی سایت , دامین یا دامنه , هاست لینوکس یا ویندوز , سئو چیست , خدمات بهینه سازی , خواسته های مالک سایت , مراحل طراحی سایت و دهها مقاله مفید